piątek, 11 sierpnia 2006

Polska - Tatry 2006 - Dzień 4 - Dolina Roztoki i Morskie Oko

Ostatni dzien naszej wyprawy w Tatry to wycieczka nad Morskie Oko. Jedziemy samochodem do Palenicy Bialczanskiej, mijajac po drodze Bialke Tatrzanska i Lysa Polane (z przejsciem granicznym do Slowacji). W Palenicy zostawiamy samochod na parkingu i idziemy Dolina Bialki do Wodogrzmotow Mickiewicza, ktore osiagamy po 45 min. od parkingu.

Wodogrzmoty Mickiewicza (1099 m) to wodospady w Tatrach Wysokich (od 3 do 10 m) na potoku Roztoka w (Dolinie Roztoki) wyplywajacym z Pieciu Stawow Polskich, ok. 1 km od jego ujscia do Bialki. Wodospady te nazwane zostaly Wodogrzmotami z racji olbrzymiego huku jaki powoduje spadajaca nimi woda. Obecnie z kamiennego mostu wybudowanego w 1900 roku na drodze wiodacej do Morskiego Oka widac jedynie Posredni Wodogrzmot, do pozostałych dostep jest zabroniony.

Zaraz za mostkiem, z ktorego widac wodospady, skrecamy w prawo i idziemy Dolina Roztoki. Dolina Roztoki to dolina w Tatrach Wysokich, odgalezienie Doliny Bialki, dolna czesc Doliny Pieciu Stawow. Ma dlugosc ok. 4,5 km i powierzchnie ok. 7,0 km2. U-ksztaltna Dolina Roztoki wcina sie pomiedzy grzbiety Woloszyna i Opalonego, ktore oddzielaja ja od Doliny Waksmundzkiej i Doliny Rybiego Potoku. Dnem Doliny plynie Potok Roztoka - doplyw Bialki. Wejscie do doliny otwiera wodospad Wodogrzmoty Mickiewicza, a gorna jej czesc zamyka Siklawa.

Idziemy lasami swierkowymu, nad zlebami, mijamy limby, modrzewie i kosodrzewine. Jest to teren scislego rezerwatu przyrody, ostoja jeleni, kozic i niedzwiedzi. Nad dolina zainstalowano urzadzenie wyciagowe laczace ja z droga w Dolinie Roztoki. Wyciag ulatwia zaopatrzenie schroniska w Dolinie Pieciu Stawów. Przechodzimy kladka przez Roztoke, mijamy polanke Nowa Roztoka i po 1,5 godz. od Wodogrzmotow dochodzimy do plaskiego glazu zwanego Bacowa Wanta.

Po kolejnych 30 min. (2 godz. 15 min. od Wodogrzmotow) docieramy do Schroniska Pieciostawianskiego, zwanego tez Schroniskiem PTTK w Dolinie Pieciu Stawow Polskich (1670 m). Jest to najwyzej polozone schronisko w Polsce. Posiada 70 miejsc noclegowych w pokojach 4-, 7-, 8- i 10-osobowych. Kamienno-drewniany budynek stoi nad polnocnym brzegiem Przedniego Stawu. Pomimo ogromnych trudnosci zwiazanych z zaopatrzeniem schroniska (transport konmi, wnoszenie towaru na plecach) dzieki staraniom gospodarzy nigdy turystom niczego tu nie brakowalo, a schronisko bylo i jest znane z przyjaznej goscinnosci i domowej atmosfery. Telefon: 18 20 77 607 begin_of_the_skype_highlighting              18 20 77 607      end_of_the_skype_highlighting, http://www.piecstawow.pl.

W schronisku robimy sobie 40 min. przerwe na posilek. Ze schroniska idziemy wsrod kosodrzewin pod Siodlo, obok skalistej czuby zwanej potocznie Swistowka (1763 m). Po 4 km od Przedniego Stawu docieramy do Morskiego Oka (1305 m), 2 godz. od wyjscia ze Schroniska Pieciostawianskiego.

Morskie Oko to najwieksze jezioro w Tatrach, polozone w Dolinie Rybiego Potoku, u stop Mieguszowieckich Szczytow na wysokosci 1395 m, o powierzchni 34,93 ha, długosci ok. 862 m, szerokosci ok. 566 m, a w najglebszym miejscu osišga 50,8 m. Okoliczne szczyty wznosza sie na ponad 1000 metrów nad powierzchnie jeziora, wsrod nich wierzcholek Rysow (2499 m). Obok Mieguszowieckie Szczyty z Mieguszowieckim Wielkim (2438 m), dalej nieco w prawo charakterystyczny, strzelisty Mnich (2068 m). Nazwa Morskie Oko jest zwiazana ze stara legenda, mowiaca o podziemnym polaczeniu jeziora z morzem.

Nad Morskim Okiem stoi schronisko PTTK im. Stanislawa Staszica, polozone na wysokosci 1405 m. Dysponuje ono 77 miejscami noclegowymi w pokojach 3-, 5-, 6-, 14- i 16-osobowych. Tel. 18 20 776 09, www.lapinska.maria.webpark.pl.

Z Morskiego Oka wracamy na parking w Palenicy Bialczanskiej asfaltowa (!!!) Droga Oswalda Balzera. Odcinek od Palenicy w kierunku na Morskie Oko o dlugosci 8,5 km jest zamkniety dla ruchu drogowego, kursuja nim jedynie 'konskie taksowki' - 15-osobowe wozy konne. Z Palenicy wracamy do Zakopanego i nastepnego dnia wracamy do Warszawy :(